جانمایی پلاک ثبتی

دسته بندی: جانمایی پلاک ثبتی, صفحه اول
برچسب ها:
زمان مطالعه: 28 دقیقه
جانمایی پلاک ثبتی سند

راهنمای مطالعه

جانمایی پلاک ثبتی یعنی چه؟

جانمایی پلاک ثبتی به معنای تعیین موقعیت و آدرس دقیق یک ملک بر اساس پلاک ثبتی درج شده در سند آن است. این فرایند در حوزه تخصص کارشناس رسمی دادگستری در رشته امور ثبتی قرار دارد و از نظر فنی تنها توسط کارشناسان رسمی قابل انجام است. بنابراین، لازم است از این تصور که دفاتر املاک و نقشه برداریان فاقد صلاحیت می‌توانند جانمایی پلاک ثبتی را انجام دهند، دور شوید؛ چرا که این کار نیازمند دقت و تخصص خاصی است و در غیر این صورت، ممکن است وقت و هزینه شما به هدر رود.

جانمایی پلاک ثبتی یعنی چه؟

نتیجه انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی، تهیه نقشه‌ای با فرمت و دقت استاندارد به نام نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی است که باید به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی ممهور شود. از جمله شرایط ضروری برای یک نقشه‌بردار کارشناس رسمی، دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی منطقه است. متاسفانه، ادارات ثبت به هیچ عنوان برای ارائه نقشه‌های ثبتی همکاری نمی‌کنند و یافتن این نقشه‌ها در میان انبوه پرونده‌ها در بایگانی ثبت، پروسه‌ای زمان‌بر و دشوار است.

بنابراین، بهترین گزینه برای انجام جانمایی پلاک ثبتی، مراجعه به یک مهندس نقشه برداری کارشناس رسمی است که به طور رسمی آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده باشد. این کارشناس باید به بانک اطلاعات ثبتی دسترسی مستقیم داشته باشد؛ زیرا صرفاً داشتن عنوان کارشناس به معنای توانایی در انجام جانمایی پلاک ثبتی نیست. معمولاً حدود ده روز کاری زمان نیاز است تا کارشناس پلاک ثبتی مورد نظر را بررسی کند و اطلاعات آن را در بانک اطلاعات ثبتی پیدا کند. در صورتی که اطلاعات پلاک ثبتی در دسترس باشد، کارشناس می‌تواند با اطمینان اعلام کند که عملیات جانمایی پلاک ثبتی امکان‌پذیر است.

روش درخواست جانمایی پلاک ثبتی

جهت درخواست جانمایی پلاک ثبتی می بایست به کارشناسان رسمی دادگستری در رشته امور ثبتی مراجعه کنید. در صورتی که سندی قدیمی یا موسوم به شاهنشاهی در دست دارد و اطلاعی از مکان و موقعیت ملک ندارید، سرچ گوگل شمارا به منبع معتبری معرفی کرده است. گروه کارشناسان رسمی  حد نگار با تجربه 13 ساله در زمینه امور ثبتی و جانمایی سند های قدیمی در این راه به شما کمک می کند. جهت ثبت سفارش جانمایی سند و تعیین موقعیت ملک مجهول المکان شما، در گام اول تیم کارشناسی ما نیازمند دریافت اسکن با کیفیت تمام صفحات سند قدیمی و بنچاق شما می باشد.

روش درخواست جانمایی پلاک ثبتی

در مرحله اول تیم کارشناسی حـد نـگار اسناد ابرازی شما را بررسی می کند و سوابق ثبتی مندرج در سند را مطابق با نقشه های ثبتی، نقشه کاداستر و پلاک های ثبتی بررسی می کنند. در صورت میسر بودن جانمایی سند ارسالی شما، نحوه سفارش و انجام امور ثبتی و جانمایی به شما اطلاع داده می شود. در صورت مقدور بودن انجام عملیات جانمایی سند قدیمی شما، پیش نویس قرارداد جانمایی که هزینه جانمایی پلاک ثبتی و مدت زمان انجام کار در آن درج شده برای شما ارسال می شود. در صورت پذیرش قراردا جانمایی پلاک ثبتی، پروسه تعیین موقعیت سند قدیمی شما مطابق با سوابق ثبتی شروع می شود.

توجه داشته باشید که تیم کارشناسی ما نقشی در مکان قرار گیری ملک طبق سند در قالب نقشه یو تی ام جانمایی سند ندارد. جانمایی سند های قدیمی مطابق با نقشه ثبتی مستند تهیه و ترسیم می شود. موضوع مهم دیگر این که جهت ثبت سفارش جانمایی پلاک ثبتی می بایست به آن توجه کرد، مراجعه به تیم های کارشناسی ذیصلاح و با تجربه است. تیم کارشناسی حد نـگار آماده انجام جانمایی اسناد قدیمی و میخ کوبی موقعیت املاک در محل می باشد.

نحوه انجام جانمایی پلاک ثبتی

گام اولیه در نحوه جانمایی پلاک ثبتی، تطابق نقشه‌های قدیمی موجود در بانک اطلاعات ثبتی با منطقه مربوطه است. در این مرحله، نقشه ثبتی به سیستم مختصات یو تی ام منتقل می‌شود تا هر ملک مختصات منحصر به فرد خود را دریافت کند. به‌طور کلی، هر ملک به چهار گوشه تقسیم می‌شود که هر کدام دارای مختصات یو تی ام مخصوص به خود هستند.برای زمین‌ های غیرمسکونی و بزرگ، به منظور فراهم آوردن تصویری واضح‌تر از وضعیت ملک، کارشناس عکس هوایی منطقه را به‌عنوان پس‌زمینه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی قرار می‌دهد. این اقدام به اداره ثبت و کارشناسان منابع طبیعی کمک می‌کند تا بتوانند اظهارنظر و تصمیم‌گیری بهتری درباره ملک ارائه دهند.

نحوه انجام جانمایی پلاک ثبتی

انتخاب بین استفاده از نقشه یا عکس هوایی به صلاحدید نقشه‌بردار کارشناس رسمی بستگی دارد. با این روش، نقشه‌های قدیمی که به‌عنوان سند اربعه شناخته می‌شوند، به نقشه‌ای دقیق در سیستم مختصات یو تی ام تبدیل می‌شوند. در این نقشه، مکان دقیق ملک با مرزها و مساحت مشخص توسط کارشناس رسمی تایید می‌گردد. همچنین، مالک می‌تواند موقعیت ملک خود را برای بازدید کارشناس اداره ثبت مشخص کند.

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی به‌عنوان سند جدید ملک به شمار می‌رود و در هر گونه معامله یا فعالیت عمرانی مانند ساخت و ساز یا تغییر کاربری، به‌عنوان مبنای معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، سند دفترچه‌ای بدون نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی، از نظر فنی ارزش چندانی ندارد. اما زمانی که این دو با هم ترکیب شوند، یک بسته کامل حقوقی و فنی ایجاد می‌شود. به همین دلیل، در حال حاضر، ارائه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی برای تشکیل پرونده در تمامی نهادهای مرتبط با ملک و اراضی، از جمله ادارات ثبت، شهرداری‌ها و سازمان‌های زمین شهری الزامی است.

جانمایی سند قدیمی شاهنشاهی

جانمایی و ترسیم موقعیت جغرافیایی سند های قدیمی که موسوم به سند های سربی یا شاهنشاهی می باشد طی فرایند جانمایی پلاک ثبتی انجام می شود. طی این پروسه در ابتدا پلاک ثبتی ملک و حدود اربعه آن بررسی می شود و با نقشه های ثبتی منطقه مطابقت داده می شود. مساحت و حدود اربعه ملک جهت جانمایی سند های قدیمی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا رفرنس ترسیم نقشه یو تی ام سند می باشد. به عنوان مثال سندی در دست داریم که در صفحه ملک و محل آن درج شده شش دانگ یک قطعه زمین به مساحت 1500 متر مربع، قطعه 15 تفکیکی به شماره 1245 فرعی از 79 اصلی سوهانک مفروز و مجزی شده از فرعی 250 واقع در بخش 11 تهران.

جانمایی سند قدیمی شاهنشاهی

در صفحه حدود و مشخصات هم درج گردیده شمالا  30 متر به گذر 6 متری، شرقا 50 متر به قطعه 16 تفکیکی، جنوبا 30 متر به قطعه 25 تفکیکی و غربا 50 متر به قطعه 14 تفکیکی. در این موارد در ابتدا می بایست نقشه تفکیکی ثبتی پلاک 250 فرعی که مفروزی هست را تهیه کنیم و در موقعیت یو تی ام قرار دهیم. سپس حدود اربعه سند را ترسیم و روی نقشه ثبتی جانمایی می کنیم. در انتها نقشه یو تی ام جانمایی سند قدیمی را روی نقشه یک دوهزارم جانمایی می کنیم. جانمایی پلاک ثبتی پروسه ای فنی و پیچیده است که انجام آن در صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری در رشته امور ثبتی می باشد.

جانمایی پلاک ثبتی سند تک برگ

پروسه جانمایی سند های تک برگ آسان تر از جانمایی سند های قدیمی است. تعداد زیادی از شهروندان سند های تک برگی در دست دارند که پس از معامله ملک نقشه یو تی ام جانمایی یا همان نقشه کاداستر سند تک برگ را دریافت نکرده اند. جهت جانمایی این گونه اسناد کارشناس رسمی دادگستری پس از درخواست نقشه کاداستر ملک از اداره ثبت و دریافت نقشه کاداستر می تواند جانمایی سند را انجام دهد. نقشه های کاداستر تهیه شده بر مبنای سیستم تصویر یو تی ام ترسیم شده و توسط گیرنده مولتی فرکانس شمیم، می توان موقعیت سند را روی زمین میخ کوبی کرد.

جانمایی پلاک ثبتی سند تک برگ

در برخی مواقع مشاهده می شود که جهت جانمایی سند تک برگ و 4 میخ کردن ملک روی زمین، مساحت وضع موجود با نقشه کاداستر سند تک برگ هم خوانی ندارد. در این موارد کارشناس دادگستری می بایست نقشه یو تی ام وضع موجود را تهیه کند و به اداره ثبت مربوطه ارائه کند جهت بررسی و اصلاح وضعیت. در این صورت ممکن است نیاز به تهیه نقشه کادر یا بلوکی از املاک مجاور داشته باشیم که مشخص شود علت عدم مطابقت نقشه کاداستر با وضع موجود چیست. توجه داشته باشید در هنگام خرید املاک و اراضی چه با سند قدیمی چه با سند تک برگ، در ابتدا نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی طبق سند با مهر و امضا کارشناس رسمی را دریافت نمایید.

هزینه جانمایی پلاک ثبتی

محاسبه تعرفه یا هزینه جانمایی پلاک ثبتی بر مبنایی چند فاکتور فنی و بر مبنای مساحت ملک محاسبه می شود. به صورت میانگین جهت جانمایی پلاک ثبتی یک سند قدیمی در تهران و انجام مراحل جانمایی. هزینه ای در حدود 40000000 میلیون در نظر گرفته می شود. این هزینه حدودی است و برای املاک مختلف متفاوت خواهد بود. جانمایی پلاک ثبتی که جهت تهیه نقشه یو تی ام موقعیت املاک و اراضی مورد استفاده قرار می گیرد یه پروسه فنی و حقوقی است. به عنوان مثال جهت جانمایی یک سند قدیمی در گام اول باید بانک جامع نقشه های ثبتی بررسی شود. در برخی موارد نقشه ثبتی در آرشیو کارشناس موجود نیست و باید به اداره ثبت مراجعه و نقشه ثبتی قدیمی یا تفکیکی را تهیه کنیم.

هزینه جانمایی پلاک ثبتی

در گام بعدی نقشه ثبتی می بایست ژیئرفرنس یا زمین مرجع شود، مطابق با سیستم تصویر یو تی ام. جهت زمین مرجع کردن نقشه ثبتی می بایست به محل مراجعه و عوارض موجود از جمله دیورا ها و گذر ها را بررسی کنیم. در مرحله بعد نقشه یو تی ام حدود اربعه سند ترسیم و روی نقشه ثبتی جانمایی می شود. در برخی موراد می بایست عکس هوایی سنوات گذشته که به صورت آنالوگ هست. این عکس ها را از سازمان نقشه برداری یا سازمان جغرافیایی تهیه و حدود اربعه سند را روی عکس هوایی مطابقت دهیم. عکس های هوایی قدیمی به همراه نقشه های هوایی در جانمایی پلاک ثبتی نقش کلیدی دارند. هر کدام از موارد اشاره شده با هزینه جداگانه محاسبه می شوند.

مدت زمان جانمایی پلاک ثبتی

زمان مورد نیاز جهت جانمایی و تعیین موقعیت املاک با سند قدیمی که موسوم به جانمایی پلاک ثبتی است برای پلاک های ثبتی متفاوت خواهد بود. به صورت میانگین زمان مورد نیاز برای جانمایی یک سند در تهران حدودا بین یک هفته تا 10 روز زمان نیاز دارد. با توجه به حساسیت و بار حقوقی و هندسی جانمایی پلاک ثتبی، این عملیات می بایست با دقت و صحت بالا انجام شود. روال مجموعه کارشناسی حد نگار جهت انجام امور ثبتی بدین شکل است که در گام اول سند را جهت جانمایی بررسی می کنیم. معمولا بررسی سوابق ثبتی جهت برآورد انجام امور ثبتی جانمایی سند نیاز یک روز بررسی ثبتی می باشد.

مدت زمان جانمایی پلاک ثبتی

در صورت موجود بودن نقشه های ثبتی و تفکیکی که بیس و مبنای جانمایی است معمولا یک هفته زمان را به ارباب رجوع اعلام می کنیم. در برخی دیگر پرونده های جانمایی به دلیل در دسترس نبودن سوابق ثبتی ممکن است تا 6 ماه نیز به طول انجامد. همان گونه که اشاره شده جانمایی سند می بایست با صبر و حوصله و با دقت بالا انجام شود. نقشه جانمایی در واقع شناسه هندسی و حقوقی املاک است و تهیه آن نیازمند صرف وقت است. به کارفرمایان محترم توصیه می کنیم جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی اندکی صبور باشند. تعداد زیادی از مالکین سالیان سال از مکان ملک خویش بی اطلاع هستند ولی وقتی سند را به کارشناس جهت جانمایی ارجاع می دهند، انتظار دارند در چند روز این عملیات انجام شود.

بیشتر بخوانید  هزینه نقشه یو تی ام 1403

کارشناس رسمی جانمایی سند قدیمی

کارشناس رسمی دادگستری جانمایی سند در واقع به کارشناسان رسمی دادگستری در رشته امور ثبتی الصاق می شود. انجام جانمایی پلاک ثبتی برای سند های قدیمی نیازمند اخذ صلاحیت رسمی توسط کارشناس رسمی دادگستری است. همان گونه که اشاره شده جهت جانمایی و تعیین موقعیت املاک مجهول المکان کارشناس رسمی جانمایی سند می بایست یک سری امور فنی مهندسی و حقوقی را انجام دهد. تهیه نقشه ثبتی قدیمی و زمین مرجع کردن نقشه ثبتی اولین مرحله در جانمایی سند می باشد.

کارشناس رسمی جانمایی پلاک ثبتی سند قدیمی

در برخی پرونده ها به دلیل در دسترس نبودن نقشه ثبتی، کارشناس رسمی دادگستری جهت اخذ نقشه ثبتی می بایست به اداره ثبت مربوطه مراجعه، و پرونده ثبتی را مطالعه کند. توجه داشته باشید که اخیرا مطالعه پرونده ثبتی برای کارشناسان رسمی به راحتی میسر نیست و می بایست با دستور دادگاه و تامین دلیل باشد. در برخی موراد که سوابق ثبتی در اختیار کارشناس رسمی دادگستری باشد، جانمایی سند در زمان کمتری انجام می شود. کارشناسان رسمی دادگستری جهت انجام امور مربوط به جانمایی پلاک ثبتی می بایست به امور کارتوگرافی و تفسیر عکس های هوایی تسلط کافی داشته باشند. پس از تهیه نقشه یو تی ام جانمایی سند توسط کارشناس رسمی، مختصات گوشه های ملک توسط گیرنده مولتی فرکانس شمیم روی زمین تعرفه و میخ کوبی می شود.

جانمایی پلاک ثبتی آنلاین

جهت جانمایی پلاک ثبتی سند نیازی به مراجعه به ادارات ثبت نیست و این امور به صورت ۀنلاین توسط کارشناسان رسمی دادگستری بررسی می شود. در صورتی که سندی در دست دارید که اطلاعی از مکان ملک ندارید می توانید به صورت اینترنی و ارتباط با کارشناسان رسمی دادگستری گروه حد نگار موقعیت ملک را پیدا کنید. جهت انجام جانمایی سند توسط کارشناس رسمی، می بایست اسکن تمامی صفحات سند قدیمی را توسط پیام رسان اینترنتی برای کارشناس ارسال بفرمایید. کارشناس جانمایی سند در ابتدا بررسی می کند که سند ارسالی قابلیت جانمایی دارد یا خیر. در صورت ممکن بودن انجام جانمایی، زمان و هزینه مورد نیاز به کارفرما اطلاع داده می شود.

جانمایی پلاک ثبتی آنلاین و سفارش تهیه نقشه

تعداد زیادی از کارفرمایان گروه کارشناس رسمی حد نگار توسط ارتباط اینترنتی با مجموعه ما مشاوره آنلاین در زمینه امور ثبتی دریافت کرده اند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی جهت انجام امور ثبتی در موارد بسیاری مراجعه ارباب رجوع به کارشناس به صورت حضوری کاهش یافته است به دلیل صرف زمان جهت بررسی پرونده ثبتی جهت جانمایی سند های قدیمی، نیازی به مراجعه حضوری نیست. کافی است به صورت آنلاین اطلاعات سندی را در اختیار کارشناس قرار دهید، در صورت امکان انجام جانمایی با شما تماس خواهیم گرفت.

سفارش غیر حضوری جانمایی پلاک ثبتی

جهت سفارش غیر حضوری جانمایی پلاک ثبتی از طرف مالکین یا نماینده قانونی آنها در گام اول می بایست سند ملک شما را بررسی کنیم. گام اول جانمایی پلاک ثبتی یک پروسه حقوقی است که می بایست نقشه های تفکیکی منطقه توسط کارشناس بررسی شود. جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی و تهیه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی نیازی به مراجعه حضوری مالک نیست. در صورت میسر بودن جانمایی پلاک ثبتی یک پیش نویس قراردا برای کالک یا نماینده قانونی ایشان ارسال می شود. در صورت پذیرش شراط جانمایی از لحاظ هزینه و زمان انجام امور جانمایی شروع می شود.

سفارش غیر حضوری جانمایی پلاک ثبتی سند

در مرحله آخر پس از تهیه نقشه جانمایی سند جهت تحویل نقشه جانمایی و پیاده سازی سند در موقعیت جغرافایی مورد نظر، می بایست با مالک یا نماینده حقوقی ایشان ملاقات داشته باشیم. توجه داشته باشید که به دلیل پیچیده بودن امور حقوقی و هندسی امور مربوط به جانمایی سند می بایست صبور باشید. تهیه نقشه یو تی ام جانمایی سند به دلیل بار حقوقی بالا برای کارشناس رسمی دادگستری می بایست با دقت و صحت بسیار بالا انجام شود. توجه داشته باشید که جهت تعیین تکلیف سند های قدیمی نیازی به مراجعه به اداره ثبت نیست و می بایست با کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی مراجعه کنید.

مدارک لازم برای جانمایی پلاک ثبتی

اسناد و مدارکی که برای جانمایی پلاک ثبتی می بایست در اختیار کارشناسی رسمی دادگستری جهت جانمایی پلاک قرار دهید شامل اسکن تمامی صفحات سند مالکیت و اسکن بنچاق می باشد. در صورتی که نقشه تفکیکی پلاک ثبتی را در دسترس داشته باشید نیز می بایست به کارشناس دادگستری ارائه کنید. در برخی پرونده های جهت جانمایی پلاک ثبتی، دسترسی به نقشه تفکیکی و ثبتی پلاک برای کارشناس مقدور نیست. در این موارد مالک یا نماینده قانونی مالک با مراجعه به اداره ثبت، می تواند نقشه تفکیکی پلاک را از بایگانی اداره ثبت مورد نظر دریافت کند.

مدارک لازم برای جانمایی پلاک ثبتی 

توجه داشته باشید در صورتی که تصویر سند را برای کارشناس رسمی جانمایی ارسال بفرمایید جهت جانمایی، در گام اول قبل از شروع کار می بایست مالکیت یا وکالت قانونی شما جهت دریافت سند برای کارشناس محرز شود. ارائه نقشه جانمایی پلاک ثبتی به همراه ارائه مدارک مستند دال بر نمایندگی از مالک سند الزامی است. گاها مشاهده می شود افراد بدون اجازه مالک اصلی و وراث اقدام به دریافت نقشه جانمایی پلاک ثبتی و فروش ملک بدون اجازه مالک یا ورثه می کنند. جانمایی پلاک ثبتی پروسه ای پیچیده و دارای بار حقوقی بالا برای کارشناس است. نقشه یو تی ام جانمایی ملک ممهور به مهر کارشناس رسمی ارزشی برابر با سند ملک دارد.

پلاک ثبتی چیست؟

اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارید یا به خرید و فروش املاک و آپارتمان‌ها مشغول هستید، با مفاهیم پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی آشنا هستید. این پلاک‌ها جزئی از شناسنامه ملک یا آپارتمان محسوب می‌شوند و توسط سازمان ثبت اسناد و املاک تعیین می‌گردند. در فرآیندهای مرتبط با ساخت و ساز و معاملات ملکی، اطلاعات مربوط به پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شماره پلاک ملک مشابه کد ملی برای افراد است و از طریق آن می‌توان به اطلاعات مختلف ملکی که در سازمان ثبت اسناد ثبت شده است، دسترسی پیدا کرد. بدون داشتن شماره پلاک اصلی و فرعی، امکان دستیابی به اطلاعات ملک وجود ندارد.

کاربرد پلاک ثبتی در جانمایی پلاک ثبتی

تعیین شماره پلاک اصلی ملک به سادگی انجام می‌گیرد، زیرا پلاک اصلی در یک محدوده بزرگ قرار دارد که شامل تمامی املاک آن ناحیه می‌شود. به عبارتی، اگر شما شماره پلاک اصلی همسایه‌تان را بدانید، پلاک اصلی ملک شما نیز همان خواهد بود. اما برای یافتن شماره پلاک فرعی، قاعده مشخصی وجود ندارد و این موضوع به سادگی ممکن نیست.

تفاوت‌هایی بین پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی وجود دارد. پلاک ثبتی شامل محدوده قوانین ثبتی است که برای شناسایی املاک و اراضی ضروری است. سازمان ثبت اسناد و املاک به منظور شناسایی دقیق املاک، ابتدا موقعیت آن‌ها را بررسی نموده و سپس اراضی را به واحدهای کوچکتر تقسیم می‌کند. این فرآیند از استان‌ها آغاز شده و به تفکیک و طبقه‌بندی اراضی منجر می‌شود. هر یک از این واحدها به عنوان یک بخش نامیده می‌شود و اطلاعات مربوط به بخش ثبتی هر ملک در سند آن ذکر می‌گردد. این اطلاعات برای تعیین حدود و موقعیت ملک از اهمیت بالایی برخوردار است.

نقشه پلاک ثبتی چیست؟

نقشه پلاک ثبتی هر ملک به عنوان نقشه پلاک ثبتی مادر شناخته می‌شود و شامل تمامی پلاک‌های فرعی تفکیک شده در آن ملک می‌باشد. پس از اجرای قانون اصلاحات اراضی، به دلیل تقسیم زمین‌ها و ایجاد مالکیت‌های کوچک، این نقشه‌ها به عنوان کاداستر اراضی مورد استفاده قرار گرفتند و بر اساس آن‌ها اسناد مالکیت صادر گردید. این نقشه‌ها از نظر حقوقی ارزش بالایی دارند و در مواقعی که مکان دقیق ملکی مشخص نیست، می‌توان با مراجعه به این نقشه‌ها، موقعیت واقعی آن را تعیین نمود.

نقشه پلاک ثبتی چیست؟

برای شناسایی محل وقوع زمین‌ها در کشور، آن‌ها به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند که به هر یک از این بخش‌ها، پلاک ثبتی اصلی یا مادر داده می‌شود. شماره پلاک ثبتی مشابه کد ملی برای املاک عمل می‌کند و اطلاعات مربوط به ملک از طریق این شماره قابل دسترسی است. در صورت تقسیم پلاک مادر به بخش‌های کوچکتر، هر یک از این بخش‌ها نیز به پلاک فرعی مجهز می‌شوند. شماره پلاک ثبتی شامل شماره اصلی و فرعی است که با استفاده از علامت ممیز از یکدیگر تفکیک می‌شوند. در مواقعی که زمین‌ها به چند قطعه مجزا تقسیم شوند، شماره تفکیکی یا شماره قطعه ایجاد می‌شود و این شماره از عدد ۱ آغاز و به تعداد قطعات افزایش می‌یابد. برای استعلام الکترونیکی شماره پلاک ثبتی ملک، می‌توانید به وب‌سایت http://ssaa.ir مراجعه فرمایید.

بخش در پلاک ثبتی

بخش‌های ثبتی به قسمت‌های کوچکتری تحت عنوان قطعات اصلی تقسیم می‌شوند. برای هر یک از این قطعات اصلی، شماره یا کدی به عنوان شمارۀ پلاک اصلی اختصاص داده می‌شود. قطعات اصلی می‌توانند به قطعات فرعی کوچکتری تقسیم شوند. در واقع، قطعه اصلی به نوعی به عنوان قطعه مادر شناخته می‌شود، زیرا قطعات فرعی مانند فرزندان آن به وجود می‌آیند.

بخش در پلاک ثبتی

اگر در آینده، در فرآیندهای شهرسازی و ساخت‌وساز، هر یک از این قطعات فرعی دوباره به قطعات کوچکتر تقسیم شوند، برای شناسایی این قطعات جدید، شماره‌ای تحت عنوان شمارۀ فرعی جدید در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی، زمانی که قطعات فرعی به قطعات کوچکتر تفکیک می‌شوند، این قطعات جدید به عنوان “مفروز و مجزی شده از قطعه فرعی اولیه” شناخته می‌شوند. این نظام تقسیم‌بندی به مدیریت بهتر و شفاف‌تر اراضی و مالکیت‌ها کمک می‌کند و امکان پیگیری تغییرات در ساختار زمین را فراهم می‌سازد. بدین ترتیب، هر یک از این تقسیمات به شناسایی دقیق‌تر و بهتر افراد و نهادها در زمینه مالکیت و استفاده از زمین منجر می‌شود.

انواع شماره پلاک ثبتی در سند مالکیت

شماره‌های پلاک ثبتی املاک معمولاً به چهار شکل در اسناد مالکیت ثبت می‌شوند. اولین نوع، شامل یک شماره اصلی و یک شماره فرعی است که به‌عنوان مثال می‌توان به ۱۸۴/۶۹ اشاره کرد. نوع دیگر، یک شماره اصلی و چند شماره فرعی است که مانند ۳۷-۳۶-۳۵/۲۲ شناخته می‌شود. در برخی موارد، یک شماره اصلی بدون شماره فرعی وجود دارد، به این معنا که ملک به صورت قطعه مادر تفکیک نشده است و نمونه‌ای از آن ۱ یک اصلی می‌باشد. همچنین ممکن است چند شماره اصلی و چند شماره فرعی در یک سند مالکیت ذکر شود، مانند 511-618/3303-3302-3301.

انواع شماره پلاک ثبتی در سند مالکیت

در صفحه سوم اسناد مالکیت دفترچه‌ای، شماره‌های اصلی و فرعی به همراه حدود اربعه املاک که نشان‌دهنده چهار جهت جغرافیایی ملک می‌باشد، و همچنین مساحت کل عرصه با حروف درج می‌شود. باید در نظر داشت که برخی از املاک ممکن است فاقد مساحت و حدود اربعه باشند و تنها شماره پلاک ثبتی داشته باشند. برای تعیین مساحت این املاک، از نقشه یو تی ام که توسط کارشناسان رسمی دادگستری امور ثبتی تهیه شده، استفاده می‌شود. قطعات تفکیکی که دارای شماره پلاک تفکیکی هستند، می‌توانند به‌طور مستقل سند مالکیت شش دانگ دریافت کنند. شماره پلاک تفکیکی یا شمارۀ قطعه از عدد یک آغاز شده و از سمت شمال غربی قطعه اولیه شروع می‌شود و به تعداد قطعاتی که در آن ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد.

شمارۀ تفکیکی ثبتی چیست؟

در صورتی که ملکی که به ثبت رسیده است، توسط سازمان ثبت اسناد و املاک به چندین قطعه کوچک‌تر تقسیم شود، برای هر یک از این قطعات، یک شماره خاص تحت عنوان شماره تفکیکی تعیین می‌شود. این شماره که به شماره قطعه نیز معروف است، از عدد یک آغاز و به تعداد قطعات تفکیکی افزوده می‌شود. در مقابل، شماره پلاک ثبتی به‌گونه‌ای دیگر است و از دو بخش اصلی و فرعی تشکیل می‌شود. در برخی موارد، ممکن است که قطعه اصلی به‌طور یک‌پارچه باقی بماند و به این ترتیب، شماره فرعی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید  هزینه نقشه یو تی ام 1403

گاهی اوقات، در فرآیند تفکیک، مالک قطعه اصلی چندین بار اقدام به جداسازی و فروش قسمت‌هایی از ملک خود کرده است. این عمل در گذشته رایج بوده و به زمینی که پس از تفکیک باقی‌مانده، «باقی‌مانده پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی» اطلاق می‌شد. اما این رویه به تدریج در حال تغییر است؛ به‌طوری‌که اگر از یک ملک مادر، قطعه‌ای دیگر جدا شود، برای آن باقی‌مانده یک شماره پلاک فرعی جدید صادر خواهد شد و پلاک فرعی قبلی از اعتبار ساقط می‌گردد.

هر قطعه تفکیکی قابلیت مالکیت مستقل دارد و می‌توان برای آن سند مالکیت شش‌دانگ از اداره ثبت مربوطه دریافت کرد. در مورد آپارتمان‌ها، شماره تفکیکی معمولاً با ردیف درج‌شده در صورت مجلس تفکیکی همخوانی دارد و این شماره در سند، بنچاق، صورت مجلس و نقشه تفکیکی ذکر می‌شود. این فرآیندها و شماره‌گذاری‌ها، نقش مهمی در شفاف‌سازی مالکیت و تسهیل معاملات املاک ایفا می‌کند.

شمارۀ پلاک تفکیکی

شماره‌های پلاک ثبتی املاک معمولاً به چهار شیوه مختلف در اسناد مالکیت ثبت می‌شوند. این شیوه‌ها به شرح زیر است:

  1. وجود یک شماره اصلی به همراه یک شماره فرعی، مانند ۱۲۷۵/2۷۲.
  2. شامل یک شماره اصلی و چند شماره فرعی، مثل ۴۷-۴۶-۴۵/5۲.
  3. یک شماره اصلی که فاقد شماره فرعی است، به دلیل اینکه قطعه مادر هنوز تفکیک نشده است، مانند ۱۲۶(اصلی).
  4. چند شماره اصلی و چند شماره فرعی، به عنوان مثال ۲۱۱-۲۵۳-۲۵۴/۶۸۳۲-۶۹۳۳.

در صفحه سوم اسناد مالکیت، علاوه بر شماره‌های اصلی و فرعی، حدود اربعه ملک که نشان‌دهنده چهار جهت اصلی جغرافیایی است و همچنین مساحت کلی زمین با حروف نوشته می‌شود. در برخی موارد، ممکن است ملک‌ها فاقد مساحت و حدود اربعه باشند و تنها شماره پلاک ثبتی داشته باشند. در این شرایط، برای تعیین مساحت ملک از نقشه ثبتی که توسط کارشناسان مربوطه تهیه شده، بهره‌برداری می‌شود. قطعات تفکیکی که شماره پلاک تفکیکی دارند، قادرند به‌طور مستقل سند مالکیت شش دانگ دریافت کنند. شماره پلاک تفکیکی یا شماره قطعه از عدد یک آغاز و با توجه به تعداد قطعاتی که در بخش اصلی ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد. این نظام شماره‌گذاری به سازماندهی و شناسایی دقیق املاک کمک شایانی می‌کند و زمینه‌ساز تسهیل در امور ثبتی و مالکیتی خواهد بود.

اطلاعات مربوط به سند ملک بایستی در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک ثبت گردد. پس از تکمیل این ثبت، یک کد ۱۸ رقمی به سند اختصاص می‌یابد که این کد منحصر به فرد بوده و در هیچ نقطه‌ای از کشور تکرار نخواهد شد. برای استعلام وضعیت ثبتی هر ملک، ابتدا به پلاک ثبتی آن نیاز داریم. برای به دست آوردن پلاک ثبتی، از روش جانمایی معکوس استفاده می‌کنیم. این فرایند با برداشت دقیق گوشه‌های ملک در سیستم مختصات یو‌تی‌ام آغاز می‌شود و سپس نقشه ملک را آماده می‌سازیم. نقشه تهیه شده را بر روی اطلاعات و نقشه‌های موجود در سیستم مختصات یو‌تی‌ام منطقه مورد نظر قرار می‌دهیم. با این روش قادر خواهیم بود پلاک ثبتی ملک را شناسایی کنیم و پس از آن می‌توانیم با مراجعه به دفتر اسناد رسمی، آخرین وضعیت ثبتی ملک را استعلام نماییم. این مراحل به ما کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی از مالکیت و وضعیت قانونی ملک به دست آوریم و از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کنیم.

راه های بدست آورد پلاک ثبتی

یکی از راه‌های آسان برای دستیابی به پلاک ثبتی یک ملک، مراجعه به املاک مجاور و کسب اطلاعات از همسایگان است. در صورتی که همسایگان همکاری کنند و پلاک ثبتی املاک خود را ارائه دهند، می‌توان به پلاک ثبتی ملک مورد نظر دست یافت. همچنین، برای املاکی که اخیراً نقل و انتقالاتی در اداره ثبت اسناد و املاک داشته‌اند، می‌توان با ارائه استعلام از دادگاه، درخواست مشخصات ملک، از جمله پلاک ثبتی را نمود.

بر اساس ماده 19 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، شناسایی و دریافت مشخصات اموال مدعی اعسار از محکوم‌علیه تسهیل شده است. این ماده و تبصره‌های آن، اداراتی نظیر اداره ثبت و شهرداری را موظف می‌کند تا به درخواست دادگاه، فهرست و مشخصات اموال محکوم‌علیه و همچنین فهرست نقل و انتقالات و تغییرات در این اموال را از یک سال قبل از صدور حکم اعلام کنند. برای دریافت پلاک ثبتی، می‌توان به سازمان آب مراجعه کرد و با ارائه درخواست کتبی به اداره آب منطقه، پلاک ثبتی ملک مورد نظر را دریافت کرد. با این حال، سازمان آب هیچ‌گونه مسئولیتی در این زمینه ندارد و ممکن است بدون استعلام از دادگاه، از پاسخگویی خودداری کند.

همچنین، در صورتی که ملک در سال‌های اخیر بازسازی یا نوسازی شده باشد، می‌توان با ارائه استعلام دادگاه به شهرداری مربوطه، درخواست پلاک ثبتی ملک را کرد. اگر ملک دارای سند تک برگ باشد، می‌توان با استفاده از کد ملی مالک یا شماره ملی محکوم‌علیه، درخواست توقیف و استعلام را انجام داد. این امکان فقط برای املاکی که از حدود سال 90 به بعد سند تک برگ دریافت کرده‌اند و یا تجربه تعمیر، تجمیع، معامله، تفکیک یا افراز داشته‌اند، معتبر است.

احراز اصالت پلاک ثبتی

احراز اصالت پلاک ثبتی و سند مالکیت از جمله مسائلی است که در عرصه معاملات ملکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متأسفانه، در کشور ما هنوز مرجع ثبت املاک امکانات لازم برای استعلام اصالت سند مالکیت را به آسانی فراهم نکرده است. در حالی که در کشورهای پیشرفته، این فرآیند به راحتی انجام می‌شود و افراد می‌توانند به سادگی از صحت اسناد اطمینان حاصل کنند.

دلیل این کمبود به فرسودگی سیستم مدیریت سازمان ثبت و عدم آشنایی مدیران با تکنولوژی‌های روز برمی‌گردد. به‌نظر می‌رسد که ضرورت دارد تا با به‌روزرسانی سیستم‌ها و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین، شرایطی فراهم شود که افراد بتوانند به سادگی و با اطمینان به احراز اصالت اسناد مالکیتی بپردازند. این اقدام نه‌تنها به افزایش امنیت معاملات کمک خواهد کرد بلکه اعتماد عمومی را نیز در این حوزه تقویت خواهد نمود.

یافتن پلاک ثبتی روی نقشه

جهت پیدا کردن پلاک ثبتی ملک مطابق با آدرس ملک از نقشه های ثبتی و کاداستر استفاده می کنیم. عملیات پیدا کردن پلاک ثبتی یک ملک مطابق با آدرس ملک را در امور تخصصی ثبتی، جانمایی معکوس پلاک ثبتی می گوییم. توجه داشته باشید که پلاک ثبتی با پلاک شهرداری و شناسه شهرسازی کاملا متفاوت است. جهت تشخص دقیق پلاک ثبتی یک قطعه زمین یا ساختمان به نقشه یو تی ام وضع موجود احتیاج داریم. توجه داشته باشید که حد و مرز پلاک های ثبتی در برخی مناطق با چند متر اختلاف متفاوت خواهد بود.

یافتن پلاک ثبتی روی نقشه هوایی

پس از تهیه نقشه یو تی ام از موقعیتی که نیاز به یافتن پلاک ثبتی آن داریم، نقشه تهیه شده روی نقشه کاداستر یا ثبتی منطقه جانمایی می کنیم. پس از جانمایی موقعیت مورد نظر، شماره قطعه، پلاک ثبتی اصلی، فرعی و مفروزی پلاک مشخص می شود. توجه داشته باشید که مطابقت پلاک ثبتی با نقشه وضع موجود در صلاحیت کارشناس رسمی دادگستری می باشد. صرفا کارشناسان رسمی دسترسی به نقشه های ثبتی دارند که در امور ثبتی و جانمایی پلاک ثبتی مورد استفاده قرار می گیرد. جستجو و سرچ جهت پیدا کردن پلاک ثبتی یک ملک طبق آدرس پروسه ای زمان بر می باشد. زیرا باید نقشه های ثبتی و کاداستر تهیه و مورد بررسی قرار بگیرد.

استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور شناسایی دقیق هر ملک، به هر ملک یک شماره منحصر به فرد تحت عنوان پلاک ثبتی اختصاص می‌دهد. این شماره شامل دو بخش اصلی و فرعی است که بر روی صفحه دوم سمت راست بالای سند مالکیت درج می‌شود. پلاک ثبتی می‌تواند از یک تا پنج یا شش رقم تشکیل شده باشد و علامت ممیز (/) برای تفکیک شماره اصلی و فرعی به کار می‌رود. نمره پلاک اصلی در سمت چپ و نمره پلاک فرعی در سمت راست ممیز قرار داده می شود.

استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی

در مورد اسناد تک برگی، شماره پلاک اصلی و فرعی در قسمت مشخصات ملک، در خط دوم اولین پاراگراف ذکر می‌شود. همچنین در صورت جدا شدن پلاکی از پلاک دیگر، شماره‌های جدید نیز معرفی می‌شوند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای تسهیل شناسایی اراضی، ملک‌ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و به هر یک شماره پلاک اصلی اختصاص می‌دهد. این قطعات کوچک‌تر نیز به بخش‌های فرعی تقسیم می‌شوند که هر بخش دارای یک شماره پلاک فرعی خواهد بود. این روش به وضوح نشان می‌دهد که هر زمین به کدام قطعه مادر تعلق دارد و در کدام بخش از آن قرار گرفته است.

ترکیب شماره‌های اصلی و فرعی به عنوان شماره پلاک ثبتی هر قطعه شناخته می‌شود. با دسترسی به این شماره و اطلاعات ثبتی مربوطه، می‌توان ملک را شناسایی و موقعیت آن را بر روی زمین مشخص کرد. این فرآیند که به جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام معروف است، نتیجه‌اش نقشه‌ای از موقعیت پلاک ثبتی خواهد بود. به صورت جامع، نمره پلاک ثبتی اصلی به قطعۀ مادر تعلق دارد و هر بخش کوچکی که از آن جدا می‌شود، شماره پلاک فرعی مخصوص به خود را خواهد داشت. به عنوان مثال، در پلاک 92/2351، عدد 92 شماره اصلی و عدد 2351 شماره فرعی ملک است. در برخی اسناد ممکن است با اصطلاحات مفروز و مجزا شده نیز مواجه شویم که به معنی جدا شدن یک پلاک از پلاک دیگر است.

معنی مفروز در پلاک ثبتی سند

کلمه “مفروز” که به وزن “مفعول” است، از فعل “افراز” به معنای جدا کردن چیزی از دیگری نشأت گرفته و به معنی “جدا شده” می‌باشد. همچنین، “مجزی” به معنای “جزء‌جزء شده” است. همان‌طور که پیشتر توضیح داده شد، در مواقعی که قطعات فرعی به اجزاء کوچکتر تقسیم می‌شوند، به این اجزاء کوچکتر گفته می‌شود که “مفروز و مجزی شده از قطعه فرعی شماره… از اصلی مذکور” هستند.

فرآیند استعلام پلاک ثبتی برای املاک بر اساس همین شماره‌ها صورت می‌گیرد. اگر سند قدیمی دارید و شماره‌های ذکر شده به دلیل فرسودگی قابل خواندن نیستند، توصیه می‌شود به دفترخانه مربوطه مراجعه کرده و یک نسخه خوانا از سند دریافت کنید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا اطلاعات لازم را به‌دست آورید و از مشکلات احتمالی در مراحل بعدی جلوگیری کنید.

نحوه خواندن پلاک ثبتی از روی سند

بسیاری از افراد بر این باورند که مهارت در خواندن اسناد تنها در زمان تنظیم قراردادها و نوشتن مبایعه‌نامه یا اجاره‌نامه اهمیت دارد. اما این نگرش نادرست است. توانایی خواندن صحیح اسناد برای هر کسی که در زمینه خرید و فروش ملک فعالیت می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در غیر این صورت، ممکن است با خسارت‌ها و مشکلات جدی روبه‌رو شوند. سند خوانی به عنوان یکی از مهارت‌های اساسی در صنعت املاک شناخته می‌شود و برای تمامی افراد در این حوزه، از مشاوران تا خریداران و فروشندگان، حیاتی است. این مهارت به افراد کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری در زمینه خرید یا فروش ملک‌ها اتخاذ کنند و از بروز مشکلات حقوقی یا مالی جلوگیری نمایند.

نحوه خواندن پلاک ثبتی از روی سند

عدد سمت راست ممیز، که معمولاً بزرگتر است، نشان‌دهنده پلاک فرعی ملک می‌باشد و عدد سمت چپ که کوچک‌تر است، شماره پلاک اصلی ملک است. به عنوان مثال، پلاک ثبتی به صورت “2395 فرعی از 124 اصلی” ثبت می‌شود. برای خواندن سند یک ملک، مراحل مهمی وجود دارد که باید رعایت شوند. این مراحل به درک درست محتوای سند کمک می‌کنند و اطلاعات کلیدی را در اختیار قرار می‌دهند. در ابتدا، مندرجات سند به دقت جدا و مورد بررسی قرار می‌گیرند تا نوع سند و قوانین مربوط به آن مشخص شود. متن سند نیز به طور دقیق مطالعه می‌شود تا اطلاعات اساسی شامل مشخصات ملک، شرایط مالی، الزامات تحویل، حقوق و تعهدات طرفین و مهلت‌ها به وضوح قابل درک باشد. همچنین، تفسیر دقیق اصطلاحات حقوقی و قوانین مرتبط با ملک ضروری است تا هیچ گونه ابهامی باقی نماند.

بیشتر بخوانید  هزینه نقشه یو تی ام 1403

شماره‌ های ثبتی مهم در سند ملک

در هنگام مطالعه اسناد ملکی، نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید تا از وقوع جعل و کلاهبرداری جلوگیری شود. این نکات به ویژه در مورد اسناد قدیمی اهمیت بیشتری دارند. هر ملک دارای پلاک ثبتی است که شامل یک شماره اصلی و یک شماره فرعی می‌باشد. در اسناد تک برگی، این شماره‌ها به‌طور واضح درج می‌شوند و در اسناد دفترچه‌ای، بین این دو شماره یک ممیز قرار دارد. با توجه به این شماره‌ها، می‌توانید پلاک ثبتی مربوط به ملک و گذر را شناسایی کنید.

شماره‌ های ثبتی مهم در سند ملک

با استفاده از شماره‌های فوق، امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به سابقه سند از دفتر املاک وجود دارد. این اطلاعات شامل تاریخ‌ها و سوابق نقل و انتقالات ملک می‌باشد. همچنین، شماره قطعه، مفروز و مجزا نشان‌دهنده تقسیمات مختلف زمین‌ها در داخل شهر هستند. این جزئیات به شما کمک می‌کند تا مکان دقیق ملک را شناسایی کنید و از صحت اطلاعات اطمینان حاصل نمایید. توجه به این جزئیات نه تنها برای جلوگیری از کلاهبرداری حائز اهمیت است، بلکه در فرآیند خرید و فروش ملک نیز به شما اطمینان بیشتری می‌بخشد.

اهمیت سند خوانی در معاملات املاک

بررسی مسائل حقوقی ملک از اهمیت بالایی برخوردار است. مطالعه سند ملک به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهد تا از وضعیت حقوقی ملک شامل مالکیت، محدودیت‌ها، وجود اوقاف و دیگر مسائل آگاه شوند و بدین ترتیب از بروز مشکلات در آینده جلوگیری کنند. کارشناسی و قیمت‌گذاری ملک نیز با خواندن سند تسهیل می‌شود؛ زیرا این امر به افراد کمک می‌کند بهترین تصمیمات را در زمینه قیمت‌گذاری اتخاذ کنند و از اتلاف وقت و انرژی برای خود و مشتریان جلوگیری نمایند.

اهمیت سند خوانی در معاملات املاک

علاوه بر این، مطالعه دقیق سند به کارشناسان رسمی دادگستری این فرصت را می‌دهد که طرفین معامله را به توافقات مطلوب هدایت کنند و از بروز اختلافات جلوگیری کنند. همچنین، خواندن سند در مراحل امضای قراردادهای فروش یا اجاره بسیار حیاتی است تا از بروز مشکلات ناشی از نادرستی اطلاعات ملکی جلوگیری شود. این اقدام به مشاوران اطمینان می‌دهد که هر دو طرف به درستی از خدمات ارائه‌شده بهره‌مند شده‌اند و در نتیجه می‌توانند کمیسیون خود را به درستی دریافت کنند.

از مطالعه سند اطلاعات ارزشمندی استخراج می‌شود، از جمله وضعیت بازداشتی یا رهن ملک، نوع کاربری، اطلاعات هویتی مالک، وجود یا عدم وجود اوقاف، اندازه واحد و امکانات مرتبط. عدم آگاهی از نحوه خواندن سند می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد، زیرا بی‌دقتی در جزئیات ممکن است به هزینه‌ها و زمان بیشتری برای حل مشکلات منجر شود. وجود بازداشت یا رهن بر معامله و مبلغ آن تأثیر مستقیم دارد. همچنین، اگر متراژ واقعی ملک با آنچه اعلام شده متفاوت باشد، این موضوع می‌تواند بر قیمت و شرایط معامله تأثیر بگذارد.

توجه به اطلاعات هویتی مالکان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که به این نکته توجه نشود، ممکن است با افرادی معامله کنید که واقعا مالکین اصلی ملک نیستند و این مسئله می‌تواند به کلاهبرداری منجر شود. همچنین، تطابق کاربری ملک با استفاده مدنظر نیز مهم است، زیرا در صورت عدم تطابق ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شوید. در نهایت، وضعیت اوقافی ملک نیز تأثیر قابل توجهی بر روی معامله و شرایط آن خواهد داشت.

سند های مهم در زمینه اسناد ملکی

در زمینه اسناد ملکی، دو نوع اصلی وجود دارد که برای درک و بررسی سند ملک بسیار مهم هستند: سندهای دفترچه‌ای و سندهای تک برگ. سندهای دفترچه‌ای که به عنوان سند منگوله‌دار نیز شناخته می‌شوند، از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این اسناد شامل چندین صفحه بودند و برای محکم کردن آن‌ها از قطعه‌ای سربی با مهر برجسته اداره ثبت استفاده می‌شد. در صفحات ابتدایی این اسناد، اطلاعاتی از قبیل متراژ، محدوده زمین از جهات مختلف و شماره پلاک‌های ثبتی درج می‌شد. صفحات انتهایی نیز شامل سوابق نقل و انتقالات ملک بودند.

سند های مهم در زمینه اسناد ملکی

امروزه، بیشتر اسناد به صورت تک برگ صادر می‌شوند. این نوع سند تقریباً تمامی اطلاعات موجود در سند دفترچه‌ای را در بر دارد، اما تفاوت اصلی در این است که سند تک برگ شامل نقشه کاداستر ملک نیز می‌باشد، که این ویژگی در سند دفترچه‌ای وجود ندارد. انتقال از سند دفترچه‌ای به سند تک برگ به دلیل سهولت و کاربردی بودن سند تک برگ انجام شد. این نوع سند اطلاعات جامع‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و نیاز به نگهداری چندین برگ مختلف را از بین می‌برد، که این امر موجب تسهیل و تسریع در فرآیندهای معاملاتی می‌گردد.

سند تک برگ به علت مزایای متعددی همچون وجود نقشه کاداستر، اطلاعات تایپی و خوانا، هولوگرام‌های امنیتی و سهولت در نگهداری، جایگزین سند دفترچه‌ای شده است. نقشه کاداستر در این سند ابعاد و حدود زمین را به دقت نشان می‌دهد، در حالی که اطلاعات در سند دفترچه‌ای به صورت دستی و اغلب با دقت کمتر نوشته می‌شد. همچنین، اطلاعات در سند تک برگ با استفاده از فونت‌های رسمی و استاندارد ثبت می‌گردد که خوانایی آن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. در مقابل، اسناد دفترچه‌ای ممکن بود با خطاهای نگارشی و مشکلات خوانایی مواجه شوند.

استعلام پلاک ثبتی

استعلام پلاک ثبتی یا تهیه گردش ثبتی ملک برای ملک های با سند دفترچه ای، تک برگی و یا قولنامه ای معامله می شوند متفاوت خواهد بود. سند های تک برگ دارای شناسه یکتای ملک هستند که با مراجعه به وبسایت سازمان ثبت اسناد می توان استعلام پلاک ثبتی ملک را دریافت کرد. در مورد سند های دفترچه ای جهت استعلام پلاک ثبتی و یا گردش ثبتی ملک می بایست پرونده ثبتی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری مطالعه و گردش ثبتی ملک دریافت شود. توجه داشته باشید که قبل از خرید املاک و اراضی و بنام زدن سند می بایست استعلام گردش ثبتی ملک را دریافت کند. ممکن است ملک مورد معامله دارای مشکلاتی باشد که با استعلام مشخص می شود.

استعلام پلاک ثبتی

پلاک های ثبتی اصلی و فرعی و قطعات تفکیکی در یک بخش ثبتی رفرنس صدور سند مالکیت برای املاک و اراضی می باشند. هر قطعه زمین یا ساختمان در یک قطعه از پلاک فرعی از پلاک اصلی و یک بخش ثبتی قرار دارد. ارائه استعلام پلاک ثبتی قبل از معاملات املاک امری ضروری و واجب است. توسط استعلام پلاک ثبتی می توان وضعیت ثبتی و حقوقی ملک را مشخص کرد. نقشه یو تی ام و رویت ملک مورد معامله تنها بخش فنی معامله است ولی اتعلام پلاک ثبتی و اخذ گردش ثبتی ملک بخش حقوقی و مهم معاملات املاک است.

گروه کارشناسان حد نگار با همکاری کارشناسان رسمی دادگستری در رشته امور ثبتی و وکلای حقوقی آماده ارائه استعلام پلاک ثبتی و گردش ثبتی به مالکین محترم و شهروندان می باشد. توجه داشته باشید که ارائه استعلام پلاک ثبتی به شهروندان صرفا با ارائه مدارک دال بر معامله یا اسناد مالکیت مقدور می باشد. ارائه وضعیت ثبتی املاک و اراضی در تخصص کارشناسان رسمی دادگستری در رشته امور ثبتی می باشد و این اطلاعات محرمانه بوده و با ارائه مدارک مالکیت قابل دریافت خواهد بود.

دریافت پلاک ثبتی ملک با آدرس ملک

دریافت پلاک ثبتی ملک با استفاده از آدرس آن، به عنوان فرایند جانمایی معکوس پلاک ثبتی شناخته می‌شود. این فرایند در شرایطی ضروری است که سندی موجود باشد اما محل دقیق ملک مشخص نباشد. برای به دست آوردن پلاک ثبتی یک ملک، نیاز است تا آدرس و نقشه‌های یو تی ام مورد بررسی قرار گیرند و بدین ترتیب پلاک ثبتی بر اساس موقعیت مشخص شود. اگر متقاضی سند منگوله‌دار ملک را در اختیار داشته باشد، خواه به صورت اصل، کپی یا حتی تصویر واضح، روند پیدا کردن آدرس پستی پلاک ثبتی سریع‌تر و آسان‌تر خواهد بود. اما در مواردی که استعلام پلاک ثبتی از طریق دادگاه انجام شده باشد، متقاضی ممکن است به سند منگوله‌دار یا تصاویری از آن دسترسی نداشته باشد. در این صورت، یافتن آدرس پستی از روی پلاک ثبتی به مراتب دشوارتر و زمان‌برتر خواهد بود و هزینه‌های بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت.

دریافت پلاک ثبتی ملک با آدرس

یکی از چالش‌های اصلی در سندهای دفترچه‌ای، عدم درج آدرس پستی ملک است. به همین دلیل، تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگ ضرورت یافته است تا تمامی کاستی‌های سندهای دفترچه‌ای برطرف شود و بانک اطلاعات کاداستر کشور تکمیل گردد. در اسناد تک‌برگ، علاوه بر درج پلاک‌های ثبتی اصلی و فرعی، آدرس پستی یا آدرس شهرداری نیز گنجانده شده است. همچنین، موقعیت ملک بر روی نقشه هوایی منطقه در قسمت پایین سمت راست سند تک‌برگ نمایش داده می‌شود که امکان مشاهده اطلاعات کامل‌تری از محل ملک و همسایگان آن را فراهم می‌آورد.

در حالی که سند منگوله‌دار تنها شامل پلاک‌های ثبتی و شماره قطعه است و اطلاعاتی درباره آدرس ملک ارائه نمی‌دهد، اعداد موجود در این اسناد باید بر اساس نقشه‌های ثبتی قدیمی رمزگشایی شوند تا محل و موقعیت پلاک ثبتی مشخص گردد. از این رو، پس از تعیین موقعیت ملک، می‌توان آدرس پستی را از طریق نقشه‌های گوگل مپ به دست آورد. این فرایند رمزگشایی اطلاعات مندرج در اسناد قدیمی، تنها در حوزه تخصص کارشناسان رسمی دادگستری در امور ثبتی امکان‌پذیر است.

دریافت آدرس ملک با پلاک ثبتی

معمولاً مدت زمان لازم برای جانمایی پلاک ثبتی توسط کارشناس رسمی امور ثبتی بین 1 تا 4 هفته است. این کارشناس با استفاده از نقشه‌های ثبتی قدیمی و اطلاعات موجود در اسناد، شامل پلاک‌های اصلی و فرعی، پلاک‌های مجاور و اندازه گذر، به تعیین محل دقیق ملک بر روی نقشه منطقه می‌پردازد و مختصات یو تی ام آن را استخراج می‌کند. مختصات یو تی ام به معنای موقعیت دقیق ملک می‌باشد و بر اساس این مختصات، آدرس پستی ملک نیز قابل تعیین است.

دریافت آدرس ملک با پلاک ثبتی

یکی از سوالات رایج متقاضیان جانمایی پلاک ثبتی این است که قبل از صرف هزینه، ارزش ملک را بررسی کنند و ببینند آیا پیگیری این موضوع ارزشمند است یا خیر. واقعیت این است که تا زمانی که کارشناس امور ثبتی کار خود را به پایان نرساند، محل و موقعیت دقیق ملک مشخص نخواهد شد. نه کارشناس و نه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند صرفاً با مطالعه سند، موقعیت ملک را حدس بزند، چه برسد به تعیین ارزش یا وضعیت تصرف ملک.

بنابراین، راهی میانبر یا رایگانی برای شناخت محل یا آدرس سند منگوله‌دار وجود ندارد و به شدت توصیه می‌شود که به نظرات کارشناسان غیرمتخصص در حوزه املاک توجه نشود، زیرا آن‌ها به طور قطع تخصص لازم برای انجام این کار فنی و پیچیده را ندارند. لازم به ذکر است که از نظر حقوقی، مالکیت و تصرف دو مفهوم متفاوت هستند. به این معنا که ممکن است کسی مالک ملکی باشد، اما آن ملک توسط دیگران (شامل افراد حقیقی و حقوقی) تصرف شده باشد. تصرف ملک توسط دیگران، به هیچ وجه حقوق مالک را از بین نمی‌برد و مالک می‌تواند با تشکیل پرونده خلع ید در دادگاه، اقدام قانونی لازم برای بیرون کردن متصرف از ملک را انجام دهد.

پیدا کردن آدرس پستی ملک توسط پلاک ثبتی

پیدا کردن آدرس پستی از روی شماره پلاک ثبتی، فرآیندی است که به طور تخصصی به عهده نقشه‌برداران رسمی امور ثبتی می‌باشد. این کار مستلزم دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی و نقشه‌های قدیمی منطقه است. افراد زیادی با اصطلاحاتی مانند نقشه ثبتی یا کروکی ثبتی آشنا هستند، به ویژه کسانی که با اسناد منگوله‌دار قدیمی سر و کار دارند. نقشه‌های ثبتی قدیمی از با ارزش‌ترین اطلاعات ثبتی به شمار می‌روند و در مواردی ممکن است به خاطر از بین رفتن این نقشه‌ها، جانمایی پلاک‌های ثبتی در یک منطقه غیر ممکن شود. جانمایی پلاک ثبتی که به معنای تعیین آدرس پستی ملک از روی شماره پلاک ثبتی و اطلاعات موجود در سند است، در مناطق مسکونی ممکن است. اما برای زمین‌هایی که در مناطق غیر مسکونی یا غیر شهری مانند فضای سبز یا تپه‌های منابع طبیعی واقع شده‌اند، آدرس پستی معنایی ندارد و این زمین‌ها معمولاً با مختصات یو تی ام شناسایی می‌شوند.

پیدا کردن آدرس پستی ملک توسط پلاک ثبتی

اگر ملک در مناطق مسکونی و استفاده‌شده قرار داشته باشد، دارای آدرس پستی است، اما در غیر این صورت، موقعیت ملک تنها با مختصات یو تی ام مشخص می‌شود. به این ترتیب، دو نوع نقشه جانمایی پلاک ثبتی داریم: یکی برای پیدا کردن آدرس پستی و دیگری برای تعیین لوکیشن دقیق ملک. اگر به دنبال دریافت آدرس پستی یا موقعیت دقیق ملک خود هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. کافی است عکس واضح از صفحات اول تا چهارم سند منگوله‌دار خود را از طریق واتساپ برای ما ارسال کنید و منتظر بررسی و تعیین هزینه باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست