صلاحيت کارشناس رسمی نقشه برداری

دسته بندی: کارشناس رسمی دادگستری
برچسب ها:

زمان مطالعه: 12 دقیقه
صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری

صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری ⚖: به مجموعه اقدامات فنی و تخصصی مهندسی نقشه برداری گفته می شود که جهت ارائه امور کارشناسی نقشه برداری در دادگستری به کار گرفته می شود. به عنوان مثال در صلاحیت تهیه و تفسیر عکس هوایی، کارشناس رسمی نقشه برداری می بایست حدود اربعه ملک مورد تعرفه را نقشه برداری و روی عکس هوایی جانمایی نماید و گزارش کارشناسی ارائه کند.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری ⚖

صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری توسط شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری طبق قانون تصویب و به کارشناسان رسمی نقشه برداری ابلاغ می شود. در ادامه صلاحیت کارشناس رسمی نقشه برداری را بررسی می کنیم. کارشناسان رسمی دادگستری در رشته نقشه برداری و اطلاعات مکانی، زیر مجموعه گروه تخصصی راه و ساختمان می باشند. به دلیل وسعت گروه کارشناسان رسمی راه و ساختمان و نیاز مبرم به کارشناسان رسمی نقشه برداری در زیر گروه عمران قرار دارند.

اهمیت تخصص و دانش فنی کارشناسان رسمی نقشه برداری و اطلاعات مکانی، از جمله نیاز های دیگر رشته های فنی در زمینه امور کارشناس رسمی دادگستری می باشد. با توجه به اهمیت و ویژگی رشته نقشه برداری در اعلام نظر کارشناسی در رشته های دیگر، این رشته را جز ارکان مهم کارشناسی می توان در نظر گرفت. کارشناس رسمی نقشه برداری  و اطلاعات مکانی پس از اخذ پروانه کارشناسی رسمی در کانون کارشناسان رسمی یا مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه، صلاحیت های فنی مصوب شورای عالی کارشناسان رسمی در رشته نقشه برداری و اطلاعات مکانی را دریافت می کند.

پس از اخد پروانه و صلاحیت های کارشناسی در امور نقشه برداری و اطلاعات مکانی، کارشناس رسمی نقشه برداری می تواند در حوزه های مرتبط با صلاحیت کارشناسی خویش، اقدام به امور کارشناسی نماید. امور کارشناسی ارجاع شده به کارشناس رسمی نقشه برداری از طرف مراجع قضایی یا مراجعه ارباب رجوع می باشد.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری ⚖
صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری ⚖

تشریح صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری

نقشه برداری و صلاحیت های کارشناس رسمی نقشه برداری، مهمترین بخش در پرونده های اختلاف ملکی در مراجع قضایی می باشد. کارشناس رسمی نقشه برداری با تعیین مکان املاک و اراضی مجهوال المکان طبق سند، کمک شایانی با مالکین جهت زنده کردن اراضی و املاک گمشده داشته باشد. نقشه برداری و امور تخصصی ثبتی در پروژه های ثبتی و تفکیکی املاک و اراضی جز اولین اقدامات تخصصی در این زمینه مهم می باشد.

همان طور که می دانید سرمایه گذاری در زمینه املاک و اراضی سرعت بیشتری گرفته، همین امر نیاز حضور کارشناسان رسمی در امور نقشه برداری اراضی و املاک را دو چندان کرده است. کارشناسان رسمی نقشه برداری با توجه به صلاحیت رسمی و قانونی و با استفاده از علوم تخصصی نقشه برداری و ابزار های دقیق تهیه نقشه، می توانند ترازوی هندسی و حقوقی املاک شما باشند.

با به کار گیری مهندسین نقشه برداری و کارشناس رسمی در امور تخصصی ثبتی می توانید معاملات املاک را با اطمینان خاطر انجام دهید. حضور کارشناس رسمی نقشه برداری در کلیه مراحل ساخت بنا، احداث باغات الزامی است. کارشناسان رسمی نقشه برداری در کلیه مراحل اجرایی از جمله طراحی، ساخت و نظارت به امور کارشناسی در زمینه نقشه برداری مورد نیاز می باشند.

در صورت بروز اختلافات ملکی و مراجعه به دادگاه، کارشناسان رسمی نقشه برداری جهت بررسی پرونده و اعلام ظر کارشناسی به کار گرفته می شوند. نظرییه کارشناس رسمی نقشه برداری، مبنای صدور رای قرار می گیرد.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستر
تشریح صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری

نقش کارشناس رسمی نقشه برداری در سایر رشته ها

رشته نقشه برداری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته اطلاعات مکانی ( GIS ) جز معدود رشته های است که در اکثر علوم و فنون فنی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان نمونه نرم افزار های مسیر یاب که مورد استفاده اکثر شهروندان استفاده قرار می گیرند با استفاده از دیتا بیس های نقشه برداری و ماهواره ای خدمات به شهروندان ارائه می کنند.

با توجه به رشد شهرهای کوچک و بزرگ و گسترش املاک و اراضی جهت کاربری های مختلف از جمله مسکونی، زراعی و صنعتی و نیاز به جانمایی  و نقشه برداری این املاک، اهمیت حضور مهندسین نقشه برداری و کارشناسان رسمی نقشه برداری احساس می شود. همچنین به دلیل رشد و گسترش این املاک، اختلافاتی در حد و مرز این املاک شکل می گیرد.

جهت بررسی و مرتفع نمودن اختلاف و تهیه نقشه های مختلف این املاک و اراضی نیازمند حضور کارشناسان  رسمی نقشه برداری و اطلاعات مکانی می باشیم. توجه داشته باشید در محاکم قضایی بیشترین مراجعه جهت طرح دعوی مربوط به اختلاف در املاک و اراضی است.

قضات در دادگاه ها تخصص و صلاحیت ورود به حوزه نقشه برداری در اختلافات املاک و اراضی را ندارند. توجه داشته باشید هیچ فردی به عنوان قاضی نمی تواند در کلیه امور فنی تخصص داشته باشد. بدین جهت قضات جهت بررسی موراد اختلافی در پرونده ها اعم از حوزه املاک از نظریه کارشناسی و مشورت کارشناسان رسمی نقشه برداری استفاده می کنند.

کارشناسان رسمی نقشه برداری با تهیه مستندات قانونی و بررسی اسناد و مدارک و نقشه برداری از املاک گزارش کارشناسی مکتوب و مستنند به قضات ارئه می کنند جهت صدور رای در پرونده های اختلافی در حوزه املاک.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستر
نقش کارشناس رسمی نقشه برداری در سایر رشته ها

موارد کارشناسی در مراجعه به کارشناس نقشه برداری

  • اختلاف در مساحت ملک بین خریدار و فروشنده
  • اختلاف در حد و مرز املاک و اراضی
  • اختلاف بین مالکین و ادارت منابع طبیعی
  • اختلاف در حدود اربعه سند و زمین
  • تعیین حریم بستر کمی و کیفی رودخانه ها
  • اختلاف در توپوگرافی و پروفیل طولی، حجم عملیات خاکی
  • اختلاف در عملیات نقشه برداری در راهسازی و پروژه های عمرانی
صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری ⚖
صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری ⚖

اختلاف در مساحت ملک بین خریدار و فروشنده

اختلاف در مساحت املاک و اراضی در هنگام معامله املاک و اراضی از شایع ترین امور جهت مراجعه به کارشناس رسمی نقشه برداری جهت بررسی  اختلاف بوجود آمده هستند. در اکثر مواقع حتی شخص فروشنده نیز از مساحت دقیق زمین خویش آگاهی کافی ندارد. دلیل این امر عدم استفاده از خدمات نقشه برداری کارشناسان رسمی نقشه برداری می باشد.

املاک و اراضی به ویژه زمین های چهار دیواری که جهت کاربری باغی معامله می شوند به دلیل شکل هندسی خارج از حالت مستطیل معمول معمولا محاسبه مساحت را برای مالکیت توسط مترهای پارچه ای غیر ممکن می کند. از طرفی این ابزار دقت کافی جهت محاسبه مساحت را ندارند.

از طرفی دیگر این دست زمین های قطعات با مساحت چند هکتار بوده اند که بین ورثه تقسیم می شوند یا مالک یک قطعه زمین را به چندین قطعه تقسیم می کند جهت فروش زمین. به دلیل استفاده از متر و ابزار مبتدی معمولا مساحت این اسناد کمتر یا بیشتر از مقدار مساحت درج شده در قولنامه ها می باشند.

در صورتی که مالک اصلی زمین، قطعه اصلی زمین را توسط کارشناس رسمی نقشه برداری تفکیک و روی زمین پیاده سازی کند مشکلات و اختلافات ملکی بوجود نمی آید. در این گونه املاک تجاوز به گذرها که ناشی از خطای دیوار کشی است نیز مشکلاتی را بوجود می آورد. در معاملات این دست زمین ها مساحت به صورت حدودی درج می شود که این کار اشتباه است.

امروز با وجود بهره گیری کارشناسان رسمی نقشه برداری از تجهیزات نقشه برداری از جمله دوربین نقشه برداری و گیرنده های مولتی فرکانس خطا های نقشه برداری در تفکیک به زیر دو سانتی متر کاهش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که قبل از خرید ملک و پرداخت بیع معامله باید نقشه یو تی ام مساحی وضع موجود را تهیه کنید.

اختلاف در مساحت املاک و اراضی در هنگام معامله املاک
صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستری ⚖

صلاحیت کارشناس نقشه برداری اختلاف در حد و مرز املاک

اختلاف در حد و مرز املاک و اراضی در مواقعی شکل می گیرد که یکی از مالکین حد و مرز ادعای تغییر در حد و مرز زمین های را داشته باشد. تغییر در حد و مرز ها ممکن است توسط حوادث طبیعی از جمله سیل شکل گرفته باشد. در موارد دیگر ممکن است عمدی توسط افراد انجام شده باشد.

در مواردی مشاهده شده که حد و مرز زمین ها سهوی و هنگام شخص زدن زمین های بوجود آمده باشد. در هر صورتی که اختلاف در حدو مرز املاک و اراضی شکل گرفته باشد، در حد و مرز بین ساختمان های نیز ممکن است اختلاف بر سر یک دیوار مشترک شکل گرفته باشد. به دلیل حدی به حدی بودن سند ها در زمان تفکیک اولیه و تخصصی بودن موضوع، این امربه کارشناس رسمی ارجاع می شود.

در اختلاف های در حد و مرز زمین های زراعی و باغات و همچنین اختلاف در حدو مرز دیوار مشترک املاک، کارشناس رسمی نقشه برداری وارد عمل شده و با بررسی تخصصی و تهیه نقشه و عکس هوایی اختلاف را مرتفع می سازد. با اجرایی شدن نقشه کاداستر در کل کشور، امید است با تهیه نقشه یکپارچه کاداستر املاک و اراضی، اختلافات ملکی به حد اقل برسد. رشته مهندسی نقشه برداری و در راس آنها کارشناسان رسمی نقشه برداری نقش کلیدی در اجرایی شدن کاداستر دارند.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستر
صلاحیت کارشناس نقشه برداری اختلاف در حد و مرز املاک

صلاحیت کارشناس نقشه برداری اختلاف منابع طبیعی

اختلاف بین مالکین و ادارات منابع طبیعی در مواقع تجاوز هر کدام از طرفین به ملک مجاور صورت می گیرد. سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سالیان اخیر اقدام به تثبیت عرصه زمین های در مالکیت خویش در برخی استان ها و شهر ها نموده است. مقصود از تثبیت عرصه ایجاد حد و مرز زمین های منابع طبیعی با بتن های مستحکم است. انجام تثبیت عرصه توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور جای تقدیر و تشکر دارد.

در صورت انجام تثبیت عرصه در کل املاک و اراضی در مجاورت زمین های مستثیات از تجاوز به زمین های دولتی جلوگیری می کند. در مواردی مشاهده می شود افراد زمین های منابع طبیعی را تصرف کرده و به فروش می رسانند. افراد خریدار این دست زمین ها، وضع فعلی زمین را مشاهده می کنند که شخم زده شده، با این تصور که زمین در موقعیت مستثنیات قرار دارد اقدام به معامله این دست املاک می کنند. توجه داشته باشید جهت خرید هر گونه املاک و اراضی از جمله زمین های زراعی و باغی می بایست استعلام به روز از منایع طبیعی دریافت کنید. استعلام روی منابع طبیعی را مالک اصلی زمین توسط دفاتر اسناد رسمی به صورتت مکتوب از ادارت منابع طبیعی به پیوست نقشه یو تی ام ارائه می کند.

جهت بررسیی حد و مرز املاک و اراضی مستثنیات و منابع طبیعی می توانید از تجربه و تخصص کارشناسان رسمی نقشه برداری استفاده کنید. توجه داشته باشید که مشاوره کارشناسات رسمی نقشه برداری ضامن امنیت سرمایه شماست.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستر
صلاحیت کارشناس نقشه برداری اختلاف منابع طبیعی

صلاحیت های کارشناس نقشه برداری دادگستری

شرح صلاحیت های کارشناسان رسمی نقشه برداری ذیل مقاله ذکر شده است. شایان ذکر است که کارشناس رسمی حد نگار با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و کارشناسان رسمی در حوزه نقشه برداری و امور ثبتی آماده ارائه خدمات نقشه برداری قالب صلاحیت های ذکر شده کارشناسان رسمی نقشه برداری به افراد حقیقی و ارگان های دولتی می باشد.

  • تهیه نقشه‌ یو تی ام دو بعدی مساحی املاک و اراضی
  • تشخیص و تثبیت حدود اربعه املاک و اراضی در سیستم مختصات یو تی ام و مطابقت با سند.
  • نقشه ‌برداری (توپوگرافی) اراضی و املاک و ترسیم پروفیل طولی و عرضی، محاسبه احجام
  • نقشه ‌برداری توسط گیرنده مولتی فرکانس جهت تعیین موقعیت قنوات، انهار، کانال ‌ها و رودخانه ‌ها.
  • تهیه و تفسیر عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ‌ای.
  • پیاده سازی محدوده اراضی و املاک بر روی نقشه های هوایی 1/2000 و 1/500.
  • تعیین و تثبیت موقعیت املاک و اراضی بر روی عکس های هوایی.
  • کارشناسی تخصصی در زمینه تطبیق و ضعیت املاک و اراضی.
  • کارشناسی تخصصی در زمینه تعیین و تشریح وضعیت املاک و ارضی.
  • تهیه نقشه رقومی (توپوگرافی) با مقیاس 1/200 و 1/500.
  • تعیین و تشخیص قدمت بناها.
صلاحیت کارشناس نقشه برداری دادگستر
صلاحیت های کارشناس نقشه برداری دادگستری

صلاحیت کارشناس نقشه برداری تهیه نقشه‌ یو تی ام

تهیه نقشه‌ یو تی ام دو بعدی مساحی املاک و اراضی از جمله صلاحیت های اصلی کارشناسان رسمی رشته نقشه برداری و اطلاعات مکانی می باشد. تهیه نقشه یو تی ام دو بعدی توسط تجهیزات دقیق نقشه برداری از جمله دوربین توتال استیشن (دوربین نقشه برداری) و گیرنده مولتی فرکانس(جی پی اس شمیم) متصل به سامانه شمیم تهیه می شود.

نقشه یو تی ام حدود اربعه املاک و اراضی متر و میزان بسیاری از نقشه هایی مربوط به اختلافات ملکی می باشد. در واقع نقشه یو تی ام وضع موجود املاک و اراضی، کروکی زمان حال املاک و اراض می باشد. با استفاده از نقشه یو تی ام میتوان مساحت دقیق املاک و اراضی را مشخص و تثبیت کرد.

منظور از دو بعدی در نقشه های یو تی ام املاک و اراضی همان نقشه مسطحاتی است. همان گونه که می دانید در نقشه برداری از املاک و اراضی از مختصات دو بعدی یه صورت X-Y استفاده می کنیم. در برخی مواقع جهت تهیه نقشه یو تی ام ملک و گذرها جهت ارائه به شهرداری نیازمند رقوم ارتفاعی گذر های جهت تعیین بر و کف می باشیم.

در این مواقع می بایست از ارتفاع یا همان Z در سیستم مختصاتت استفاده کنیم. در این حالت برداشت نقاط به صورت سه بعدی استفاده می شود. در برداشت دیتا املاک و اراضی در صورتی که گذرها را به صورت X-Y-Z برداشت کنیم، در نرم افزار های تخصصی همچون CIVIL 3D می توانیم پروفیل طولی و عرضی گذر های منتهی به ملک را ترسیم و روی نقشه ارائه کنیم.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری تهیه نقشه‌ یو تی ام
صلاحیت کارشناس نقشه برداری تهیه نقشه‌ یو تی ام

صلاحیت کارشناس نقشه برداری تثبیت حدود اربعه

تشخیص و تثبیت حدود اربعه املاک و اراضی در سیستم مختصات یو تی ام و مطابقت با سند نیز از جمله صلاحیت های کارشناس رسمی در امور املاک و اراضی می باشد. در برخی اسناد مالکیت به دلیل حدی به حدی بودن یا خطا در نقشه کاداستر در هنگان صدور سند، می بایست حدود اربعه آنها در وضع موجود با سند مطابقت داده شود.

در این موارد در ابتدای امر کارشناس رسمی نقشه برداری نقشه یو تی ام حدود اربعه ملک را به صورت دقیق با دقت در حد سانتی متر برداشت می کند. پس از برداشت حدود اربعه توسط دوربین نقشه برداری، نقشه یو تی ام وضع موجود تهیه و ترسیم می شود. پس ار ترسیم نقشه یو تی ام، کارشناس رسمی حدود اربعه درج شده در سند را ترسیم می کند.

پس از مطابقت حدود اربعه با سند در صورت اختلاف در ابعاد، زوایا و مساحت مورد مورد نظر به صورت گزارش کارشناس تنظیم می شود. همچنین حد و مرز و میزان اختلاف ها روی نقشه یو تی ام ترسیم می شود. در این گونه موارد نقشه به صورت دو خزی ترسیم می شود. نقشه دو خطی به این شکل است که نقشه یو تی ام سند و نقشه یو تی  ام وضع موجود با رنگ های متفاوت روی یک نقشه تهیه و ترسیم می شود. در این حالت میزان اختلاف قابل مشاهده است.

تهیه نقشه اشاره شده ممکن است به درخواست طرفین معامله یا به درخواست دادگاه به دلیل طرح دعوی تهیه شود. توجه داشته باشید در امور املاک و اراضی حتی در صورت داشتن سند تک برگ می بایست نقشه یو تی ام حدود اربعه ملک را تهیه کنید و با مطابقت با سند توسط کارشناس رسمی، در صورت اختلاف قبل از پرداخت مبلغی جهت خرید ملک، موضوع را حل کنید.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری تثبیت حدود اربعه
صلاحیت کارشناس نقشه برداری تثبیت حدود اربعه

صلاحیت کارشناس نقشه برداری محاسبه احجام

نقشه برداری جهت تهیه نقشه توپوگرافی و ترسیم پروفیل طولی و عرضی، همچنین محاسبه احجام از اهمیت ویژه برخوردار است. در برخی نقشه های یو تی ام مورد درخواست شهرداری های جهت جواز ساخت، از مالک نقشه توپوگرافی گذر ها خواسته می شود.

تهیه نقشه توپوگرافی به صورت سه بعدی از گذر های منجر به ارائه بر و کف به مالکین جهت اخذ جواز ساخت می شود. همان گونه که مطرح شد، حضور کارشناسان رسمی نقشه برداری در کلیه مراحل طراحی، ساخت و نظارت مورد نیاز است و نقشه های ارائه شده این کارشناسان مورد نیاز ارگان های مختلف می باشد.

تهیه نقشه به صورت سه بعدی(توپوگرافی) در زمین های واقع شده در شیب ها الزامی است. با تهیه نقشه توپوگرافی طراح سازه این نقشه را مبنا طراحی قرار می دهد. یک نکته که قابل توجه است و در شمال کشور دیده می شود  این موضوع است که برخی مالکین طول مایل زمین ها را مبنای محاسبه مساحت قرار می دهند. توجه داشته باشید که مساحی املاک در دو بعد و بر مبنای مختصات قائم می باشد، این مبنای مختصاتی می بایست در محاسبه مساحت و حدود اربعه بکار گرفته شود. از جمله کاربرد های دیگر نقشه توپوگرافی در محاسبه احجام عملیات خاکی است.

در زمین های شیب دار جهت احداث بنا می بایست عملیات خاکبرداری انجام شود. قبل از انجام خاکبرداری می بایست نقشه توپوگرافی تهیه شود. پس از اتمام خاکبرداری یک نقشه توپوگرافی دیگر تهیه می شود. پس از محاسبه عملیات خاکی بر مبنای تفاضل حجم عملیات خاکی به صورت دقیق محاسبه می شود. در برخی مناطق به علت سنگی بودن زمین نیاز به خاکبرداری با بیل مکانیکی توسط پیکور است، این عملیات هزینه بالا دارد و تعرفه آن بر مبنای متر مکعب است. با محاسبه حجم عملیات خاکی، میزان دقیق احجام مشخص می شود.

صلاحیت کارشناس نقشه برداری محاسبه احجام
صلاحیت کارشناس نقشه برداری محاسبه احجام

صلاحیت کارشناس نقشه برداری تعیین موقعیت قنوات، انهار

نقشه ‌برداری توسط گیرنده مولتی فرکانس جهت تعیین موقعیت قنوات، انهار، کانال ‌ها و رودخانه ‌ها از دیگر صلاحیت های کارشناسان رسمی نقشه برداری است. عوارض بیان شده از جمله مهمترین عارضه های قدیمی در اسناد حدی به حدی می باشند.

جهت تهیه نقشه یو تی ام این عوارض کارشناس رسمی نقشه برداری از تجهیزاتت نقشه برداری از جمله گیرنده مولتی فرکانس شمیم استفاده می کند. تعیین موقعیت در سیستم مختصات جهانی یو تی ام از جمله امور پایه ای کارشناسان رسمی نقشه برداری است. در مواردی که موقعیت انهار، قنوات و … در طبیعت فعلی موجود باشند کارشناسان رسمی با مراجعه به محل عوارض توسط جی پی اس موقعیت این عوارض را برداشت می کند.

در مواردی موقعیت انهار از بین رفته یا قنات که استفاده نمی شوند را پر کرده اند. در این موارد کارشناس رسمی نقشه برداری جهت تعیین موقعیت از عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای استفاده می کند. در برخی موارد کارشناس نقشه برداری جهت تعیین حریم کمی و کیفی رودخانه ها می بایست نقشه حریم بستر تهیه کند.

صلاحيت کارشناس رسمی نقشه برداری
صلاحيت کارشناس رسمی نقشه برداری
5/5 - (2 امتیاز)
فهرست